Sobirania i Justícia, associació independentista
BUTLLETÍ NÚMERO 27
15 DE MAIG 2012

Sobirania & pensament


Obres aturades desdoblament N-II

El nacionalcastellanisme de les autovies

Joan Canadell

Fa dos anys el Cercle Català de Negocis publicàvem un estudi per denunciar el desequilibri entre autovies i autopistes a l’Estat espanyol. Del nostre estudi es desprenia el fet que només Catalunya i la Rioja tenien més quilòmetres d’autopista que d’autovia, mentre que hi havia CCAA com Extremadura que no tenien ni un sol quilòmetre de pagament. També sobtava comparar en termes relatius, que tot i suposar Catalunya el 16% de la població, en quan a quilòmetres d’autovia només tenim el 5% de tot l’Estat espanyol, en un clar episodi més de discriminació i greuge cap al nostre poble.

També ens fèiem ressò de fets increïbles en un món raonat i raonable, com ara el cas del desdoblament de la N-II a Girona, on en 7 anys només s’havien construït 8 quilòmetres d’autovia, quan en el mateix període, es van construir 809 quilòmetres sense peatge entre Gijon i Sevilla, a l’anomenada autovia de la plata. Aquesta autovia a més, passa per territoris amb mínim volum de circulació com ara Extremadura i Castilla-León. Vet aquí que quan convé a Espanya no es respecta la suposada radialitat, doncs aquesta autovia no passa per Madrid. O sigui que en això també hem d’oblidar algun dels tòpics que encara tenim. No és que l’Estat espanyol sigui centralista i tot ho vulgui a Madrid, és que és “nacional castellà” i de cap manera promocionarà CCAA que tard o d’hora saben que no formaran part del seu mateix Estat.

I és que en el mateix estudi es mostrava que després de Catalunya les següents CCAA amb quilòmetres d’autopista són València, Galícia i País Basc. No els sembla simptomàtic?

Sigui com sigui l’estudi en qüestió ens va fer pensar que tenia prou importància com per fer-ne un vídeo didàctic que va donar lloc al famós “joc de les autopistes”, que porta més de 100.000 visions, entre la versió del CCN i una altra de més sofisticada que l’ha millorat fent esment en tot moment del nostre origen.

Vídeos com aquest fan que la gent sigui conscient d’allò que ja pressuposa i que quan s'esdevenen fets com el d’en Josep Casadellà, que emet un vídeo a youtube mostrant que no paga el peatge amb arguments de pes i passa sense problema, tot un poble com el català es posa d’acord en poques setmanes i organitza un acte multitudinari com el de l’u de maig. Ara ja n’hi ha previst un altre pel 20 de maig, però cada dia centenars de ciutadans seguim passant pels peatges sense pagar, i amb un argument clar: això ja ho hem pagat. Si a més afegim casos com el de la N-II que ha ocasionat desenes de morts donat l’intens trànsit de camions que hi circula amb un sol carril per costat, mentre que l’autovia de la plata té trams amb una nacional de dos carrils per banda al costat de la nova i flamant autovia, la cosa no s’aguanta per enlloc. Aquestes injustícies socials, només justificades des del nacionalcastellanisme, han tocat el moll de l’os i els catalans comencem a veure que és allò de la rauxa que tant ens havien mencionat. De seny n’hem tingut molts anys, de fet segles, però ara ja hem de donar pas a altres postures més efectives.

Comentar l'article
Enviar a un amic
Imprimir plana

  TORNAR A L'ÍNDEX

Baixa subscripció butlletí.
Sobirania i Justícia, Associació Independentista.
Rambla de Catalunya 61, 5è 3a, 08007 - Correu-e: sij@sij.cat
© 2009 Sobirania i Justícia. Tots els drets reservats