Sobirania i Justícia, associació independentista
BUTLLETÍ NÚMERO 11
15 DE DESEMBRE 2010

Sobirania & pensament


Eurodiputats catalans a l'acte de presentació a Brussel·les

El Corredor Mediterrani

Josep Pérez

L’Euroregió de l’Arc Mediterrani (Euram), que comprèn el País Valencià, Catalunya, Les Illes, Andorra i Catalunya Nord, s’ha d’obrir camí, com sempre, amb l’esforç i la clarividència de la part de la societat civil més amatent a la problemàtica econòmica i política del país.

L’Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa amb seu a València ha estat l’aglutinador de tot el treball realitzat que s’ha materialitzat en el “Llibre Blanc de les Infraestructures de l’Euram” que fou presentat a València el 7 de maig en un acte recolzat de forma unànime per representants de tots els àmbits dels territoris esmentats: governs, cambres de comerç, associacions empresarials, sindicats, diputats i eurodiputats, grups de pagesos i ramaders, ajuntaments i alcaldes, regidors, col·legis professionals, ports del Mediterrani, universitats, institucions i entitats.

La petició del Corredor Mediterrani s’ha fet de manera formal a Brussel·les a la seu del Parlament Europeu l’1 de desembre, per aconseguir que sigui designada per la UE una infraestructura prioritària, doncs per ara la prioritat de l’Estat espanyol és l’entrada a Europa cap a França per Saragossa i els Pirineus. Pensem que el sentit comú presidirà les decisions a Europa, doncs si no és així Catalunya restarà condemnada en el futur de forma severa.

El Corredor Mediterrani es concreta en el projecte tècnic Ferrmed, amb una línia de ferrocarril de mercaderies d’ample europeu, que uneix els ports d’Algesires, Alacant, València,Tarragona i Barcelona, travessant tot França i Europa fins a Estocolm. És una via natural i racional de circulació. Els ports del Mediterrani han de rebre les mercaderies de les grans indústries del sud-est asiàtic, que arribaran travessant el Canal de Sues. De no fer-se aquest projecte d’abast europeu, els vaixells han de donar la volta des de l’Índic fins l’Atlàntic pel Cap de Bona Esperança i anar als ports de Rotterdam i Hamburg, amb el sobrecost que això suposa.

L’actual transport per carretera travessant els Pirineus per La Junquera és car, no és sostenible i està prop de la saturació, pel pas diari de 10.400 camions per la A-9, que suposa 50 milions de tones de mercaderies a l’any. És un autèntic coll d’ ampolla.

L’Eix Mediterrani disposarà d’un tren de 4 o 8 carrils, per mercaderies, passatgers (trens regionals i rodalies) i una millora mediambiental amb un estalvi de 800.000 tones de CO 2. Els trens seran d’un màxim de 1.500 mts. de longitud i tindran una capacitat de càrrega fins a 5.000 tones. Circularan les 24 hores del dia. La inversió és de 177.000 M €.

El model econòmic del País Valencià i Catalunya és integral, complementari i interdependent i allunyat del model espanyol. La seva política econòmica no contempla aquesta realitat i les seves decisions són inadequades i moltes vegades adverses a les necessitats d’aquest model.

Quina és la posició del govern espanyol? El ministre Blanco va declarar a Barcelona el seu suport al projecte de l’Arc Mediterrani, sense esmentar que el seu projecte inicial i que ha potenciat és anar de València a Saragossa i pujar pels Pirineus cap a França, ignorant Catalunya. Podem creure el que diu a Barcelona? Els fabricants d’automòbils Ford, Nissan i Seat-Volkswagen, tant a València com a Brussel·les, van fer un contundent Manifest conjunt, sobre la necessitat de l’Eix Mediterrani com a forma de millorar la competitivitat i poder sobreviure, i van enviar un seriós advertiment al govern espanyol. Tots els ponents van destacar la greu i endèmica manca d’infraestructures que patim i la desídia del govern espanyol. Resulta escandalós que en ple segle XXI el tram de ferrocarril de Castelló a Tarragona encara sigui de via única, quan els nostres territoris malgrat els entrebancs polítics, generan el 40% del PIB i el 50 % de les exportacions de l’Estat espanyol. Aquesta política dificulta notablement el desenvolupament de la nostra economia i compromet el nostre futur.

La nostra esperança, com sempre, és la lògica i la racionalitat de les institucions europees i el Banc Mundial, doncs dels espanyols només podem esperar decisions politiques forassenyades i mancades de rigor i d’eficiència, com ho demostra per exemple el fet que aviat es disposarà de més kilòmetres de via per tren d’alta velocitat que França i que Japó, malbaratant de forma absurda els recursos generats o rebuts. Els membres de la Comissió d’Economia de Sobirania i Justícia, han participat a tots els actes i han donat suport als agents econòmics i polítics implicats per tirar endavant aquesta iniciativa cabdal per a Catalunya.

Comentar l'article
Enviar a un amic
Imprimir plana

  TORNAR A L'ÍNDEX

Baixa subscripció butlletí.
Sobirania i Justícia, Associació Independentista.
Rambla de Catalunya 61, 5è 3a, 08007 - Correu-e: sij@sij.cat
© 2009 Sobirania i Justícia. Tots els drets reservats